HejLei

HejLei är ett svenskt företag som gör det tryggt och enkelt att registrera en LEI-kod för företag som vill handla med värdepapper.

HejLei illustration

Beställ LEI-kod snabbt och enkelt hos HejLei

Till HejLei

Om HejLei

Grundarna bakom HejLei tyckte det fattades en tjänst som utfärdar LEI-nummer på ett snabbt, enkelt och säkert sätt. Därför skapades HejLei med målsättningen att vara den bästa och snabbaste tjänsten för utfärdade av Lei-koder i landet.

HejLei gick tidigare under namnet Netlei.

Vad är en LEI-kod

En LEI-kod, även kallas LEI-nummer är en kod som används globalt för att identifiera företag som handlar med värdepapper. En LEI-kod innehåller 20 tecken och är en förkortning av Legal Entity Identifier. Alla företag som handlar värdepapper inom den Europeiska finansmarknaden måste ha en LEI-kod.

Vem behöver en LEI-kod?

Sedan 2018 måste företag som handlar med värdepapper inom den Europeiska finansmarknaden registrera en LEI-kod. Det kan även finnas krav på LEI-kod om företaget vill handla värdepapper inom USA och Storbritannien.

För att registrera en LEI-kod behöver företaget eller organisationen vara en juridisk person. En juridisk person anses vara en organisation som bland annat kan ingå avtal och äga egendom. En juridisk person kan till exempel vara ett aktiebolag eller handelsbolag, där ägarna till företaget anses vara juridiskt separerade från företaget. En enskild firma anses inte vara en juridisk person.

Oavsett om du vill köpa aktier, obligationer, EFT:er eller andra värdepapper via ditt företag, så kommer du att behöva ett LEI-nummer. Detta krävs för att skapa en transparent och säker finansmarknad där både fysiska eller juridiska personer kan identifieras i transaktionsrapporteringen.

Varför handla värdepapper via en juridisk person?

Om ditt företag har extra kapital tillgängligt kan det vara en god idé att investera i värdepapper. Företag har ofta tillgång till mer fördelaktiga skatteregler än privatpersoner. Bland annat kan skatteplikterna minskas och i en del fall kan kapitalvinster kvittas mot företagets utgifter.

Villkor och kostnader hos HejLei

Grundarna bakom HejLei tyckte det fattades en tjänst som utfärdar LEI-nummer på ett snabbt, enkelt och säkert sätt. Därför skapades HejLei med målsättningen att vara den bästa och snabbaste tjänsten för utfärdade av Lei-koder i landet.

  • 1 år: 949 kr, 3 år: 1 999 kr, 5 år: 3 190 kr
  • Inga avgifter för LEI-administrationen
  • Betalningar accepteras i flera valutor
  • Enkel betalning
  • Giltig bolagsform krävs

Hos HejLei ansöker du snabbt och enkelt om ett LEI-nummer via deras hemsida. När du skickat in din ansökan kommer du få verifiera och bekräfta den inskickade informationen. HejLei skickar en faktura via e-post som enkelt kan betalas direkt med kort eller via bank. Så fort du har betalat avgiften påbörjas din ansökan för LEI-nummer. Du kan välja att betala i flera olika valutor, då HejLei accepterar betalningar i USD, GBP, EUR, CAD, INR och SEK.

För att ansöka om ett LEI-nummer krävs det att ditt företag är en juridisk person. Ditt företag behöver alltså vara ett aktiebolag, handelsbolag eller en ekonomisk förening. En enskild firma eller enskild näringsidkare anses inte vara en juridisk person.

Så ansöker du om att skaffa LEI-kod via HejLei

  • Ange företagsnamn eller fullständigt organisationsnummer i sökfältet på hemsidan.
  • Klicka på det företag du vill registrera en LEI-kod för.
  • Fyll i kontaktuppgifter, firmatecknare och betaluppgifter. Klicka på "Beställ".
  • När betalningen är genomförd och kontraktet är påskrivet påbörjas ansökan om ditt LEI-nummer.
  • Så fort LEI-nummret är registrerat skickas den till din angivna e-postadress.
  • Dagen efter registreringen är LEI-koden synlig i det globala registret.

Beställ LEI-kod snabbt och enkelt hos HejLei

Till HejLei

Källor

Jennifer Martinsson

Skribent

Jennifer har en utbildning inom internationell ekonomi och brinner för att göra finansbranschen lättbegriplig och lättillgänglig för alla. Som skribent hos Ekonomival.se vill Jennifer väcka ett intresse för privatekonomi genom att förse våra besökare med praktisk information som gör det enkelt att fatta rätt ekonomiskt beslut.

Vanliga frågor om HejLei

Om du inte får svar på din fråga här, är du varmt välkommen att kontakta oss via mail eller vårt kontaktformulär.

Ett LEI-nummer är en 20-siffrig kod som används för att identifiera juridiska personer. Alla juridiska personer behöver skaffa en LEI-kod för att handla med värdepapper inom de Europeiska finansmarknaderna.

Alla juridiska personer som vill handla värdepapper inom den Europeiska finansmarknaden kommer att behöva registrera en LEI-kod. Utöver EU, är det även vanligt att du behöver en LEI-kod om ditt företag vill handla värdepapper i USA och Storbritannien. Detta gäller endast för företag som anses vara juridiska personer, det gäller alltså inte om du vill handla värdepapper som privatperson.

Företag har ofta tillgång till fördelaktiga skatteregler när det gäller kapitalvinst. Det är vanligt att företag investerar i värdepapper för att spara och investera pengar på ett effektivt sätt.

Endast juridiska personer kan ansöka om LEI-nummer. Företaget behöver alltså vara ett aktiebolag, handelsbolag eller en ekonomisk förening. Enskild firma och enskild näringsverksamhet anses inte vara en juridisk person.

En LEI-kod är giltig i 1 år från registreringsdatumet. Hos HejLei kan du betala för att registrera din kod i mer än 1 år. HejLei hanterar då förnyingen av LEI-numret årligen.

Senast uppdaterad: 01 maj 2024